02 feb 2012

New Media Case #1 - Internet biedt ons nieuwe verdienmodellen

Komiek Louis C.K. was het zat. Hij maakte het in één dag voor iedereen mogelijk om zijn laatste theatershow te ervaren. Voor slechts 5 dollar via Paypal kon je de opnamen van zijn show downloaden. Niks DRM rechten, geen tussenpersonen die zich bemoeien met de opnamen. Gewoon precies zoals hij het wilde, zonder dat iedereen zijn handje ophoud en inspraak eist in het eindresultaat.

Uit zijn eigen zak betaalde hij de opnamen en de ontwikkeling van de website. Het kostte hem 250.000 dollar... oeps...

Lang hoefde hij hier echter niet over in de rats te zitten, want na vier dagen had het hem al 500.000 dollar opgeleverd. 12 dagen later stond de teller op 1 miljoen!

Het is duidelijk dat de huidige nieuwe mediakanalen een nieuw soort verdienmodel toelaten, waar het echt gaat om de inhoud en de kunstenaar het grootste deel van de verdienste behoud. Louis C.K. maakte op zijn website bekend wat hij uiteindelijk met dit enorme bedrag van plan was te gaan doen. 250.000 dollar al naar de productie kosten voor de opnamen en website gegaan. Nog eens 250.000 ging naar de mensen die hem hielpen, met een grote vette bonus. Een deel van 280.000 dollar ging naar diverse goede doelen en 220.000 dollar gaat naar zijn levensonderhoud, huur, de toekomst van zijn kinderen en nog wat andere zaken waar wij niks mee te maken hebben :-)

Een prachtig en inspirerend voorbeeld. En hoe doe je het zelf? Voorwaarde voor succes is dat je iets geeft wat een ander graag wil zien, horen, ervaren of beleven. De inhoud is het belangrijkst.

Zelf met iDeal of Paypal of een campagne opstarten is namelijk helemaal niet zo moeilijk of duur… maar hierover later meer ;-)

Bron: https://buy.louisck.net/news en www.frankwatching.com

11 jan 2012

Internet gebruik en hersenverweking?

Waar en wanneer we willen kunnen we tegenwoordig alles opzoeken, ten alle tijde kijken wat onze vrienden uitspoken, het nieuws lezen en gestoord worden door allerlei nuttige tweets. Volgens sommigen zou overmatig gebruik van internet wel degelijk onze hersenstructuur kunnen veranderen. Volgens echte doomdenkers hebben we halverwege deze eeuw ‘geïnfantiliseerde’ hersenen die zich laten kenmerken door een zeer korte aandachtspanne, het onvermogen ons te kunnen inleven en ‘a shaky sense of identity’.

Maar voor oorzaak-gevolg-conclusies moeten we oppassen, zeker in de psychologie. De onderzoeken berusten lang niet altijd op significante resultaten of de juiste onderzoeksmethoden.

Er zijn inderdaad aanwijzingen dat we dingen minder goed zullen onthouden wanneer we weten dat we ze later weer kunnen opzoeken. Maar hoe kwalijk is dat, aangezien we dankzij internet een bijna onuitputtelijke bron vol informatie hebben. De klokkenluiders van de gevaren van het wereldwijde web lijken zich vooralsnog te berusten op ‘losse’ onderzoeksresultaten.

Bron: Usability Blog Matrixlab

27 dec 2011

SmartPhone etiquettes

  1. Echt contact gaat voor virtueel contact
  2. Lees regel 1 nog eens aandachtig... :)

22 dec 2011

Smartphoneverslaafd?

Ben jij al smartphone verslaafd? Er zijn mensen die werkelijk slapeloze nachten hebben door hun smartphones. Internetbankieren, gemiste programma’s en filmpjes bekijken schijnen de drie meest voorkomende dingen te zijn die men doet op de smartphone.

Mobiel websitebezoek

Momenteel wordt het internet nog veelal via de computer bezocht. Morgan Stanley voorspelt dat in 2015 internet het meest gebruikt wordt via mobiele apparaten. Hoe zit dat nu in Nederland en welke apparaten zijn het meest actief op het mobiele internet?

Mobiel websitebezoek

Komt het internet van de bureaustoel naar de comfortabele bank? Als dit zo is wat voor gevolgen heeft het voor ons gebruik van het internet? Zeker wanneer we het gebruik maken van multimediale websites: fotografie, video, geluid, tekst en grafisch design.

Bron: Emerce